Wie met schilder Martijn Brauwers praat, hoort één woord herhaaldelijk terugkomen: kwaliteit. Voor hem en zijn werkgever, Schildersbedrijf Stikkelbroeck, is dit belangrijk. Hij vertelt graag waarom dit zo is én sluit af met een prachtige anekdote.
‘Kwaliteit hoog in het vaandel’, dat soort clichés zie je op de websites van veel bedrijven in de bouw. Hoe belangrijk is kwaliteit écht voor jou?
“Enorm. Wij worden veel gevraagd om monumentale panden te schilderen en dat is een vak apart. Je moét wel kwaliteit leveren, anders krijg je die bijzondere verzoeken niet. In plaats van snelheid moet kwaliteit dus centraal staan. Wij hebben daarbij als voordeel dat we authentieke technieken combineren met innovatieve methoden.”
Dat laatste moet je even uitleggen…
“Oude panden vereisen tijd en aandacht. Je kunt er lang niet altijd met een verfroller te werk gaan, vaak moet je zorgvuldig met een kwast schilderen. Op de authentieke, ambachtelijke manier dus. Daarnaast hebben wij ons verdiept in allerlei innovatieve werkwijzen voor een schilder. Zoals luchtgommen.”
Luchtgommen?
“Dat is een fijnstraaltechniek waarbij je gebruikmaakt van zand of zout. Onder druk – variërend van 0,1 tot maximaal 4 bar – kun je daarmee van alles schoonmaken. Neem een oude eiken trap in een gebouw. Met luchtgommen kun je allerlei lagen er afhalen, zoals een lak-, boenwas- of waxlaag. Tot in de diepste poriën worden deze oude lagen dan voor 100 procent verwijderd, iets wat met geen enkele andere techniek lukt. Vervolgens kun je die trap weer oliën en schilderen. Deze methode is bruikbaar voor alle denkbare houten delen van een gebouw, van trappen en kozijnen tot garagepoorten en keukendeurtjes. Het voordeel is niet alleen dat je een veel betere kwaliteit krijgt dan bijvoorbeeld met schuren of afbranden, maar het gaat ook nog eens heel veel sneller. En luchtgommen levert geen schade op, door zout te gebruiken krijg je bijvoorbeeld geen krassen op een raam.”
Hoe ben je bij deze bijzondere techniek gekomen?
“We hebben deze ooit eens ergens gezien, waarna ik me erin ben gaan verdiepen. Vervolgens was het een kwestie van de juiste apparatuur aanschaffen en gewoon beginnen. Ik durf te stellen dat wij een van de weinige bedrijven in Nederland zijn die luchtgommen toepassen. Sterker nog, ik ben hoogstwaarschijnlijk een van de weinige schilders in Nederland die deze innovatieve techniek beheersen.”
Of het nu ambachtelijke of innovatieve technieken betreft, kwaliteit is duidelijk belangrijk voor je. Hoe is dat zo gekomen?
“Dat zal met mijn leerschool te maken hebben. Als kind wilde ik al schilder worden. Dan ging ik als klein menneke op zaterdagochtend mee met mijn opa, die timmerman was, en zijn broer, die schilder was. En dan zag ik hoe ze bijvoorbeeld een totaal verweerde staldeur op een boerderij omtoverden in een als nieuw uitziende deur. Op mijn zestiende heb ik het Leerlingwezen gevolgd, dat bestond toen nog. Voordeel daarvan was dat je écht vakkennis kreeg aangeleerd. Om een voorbeeld te geven, in je eerste jaar kreeg je als leerling-schilder nog geen kwast in handen. Je leerde alleen maar schuren. Schuren, schuren en nog eens schuren, net zolang tot je dat beheerste. Dat was niet altijd leuk, maar ik heb er nu veel profijt van. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd. Daarom ben ik in 2019 ook bij Schildersbedrijf Stikkelbroeck gaan werken, zij waarderen het echte vakmanschap. Inmiddels heb ik zelf een leerjongen aan wie ik het vak mag overdragen. Ik laat hem trouwens niet ook eerst een jaar schuren, maar toch: ik bouw het veel rustiger op dan tegenwoordig gebruikelijk is. Laat hem bijvoorbeeld eerst een tijd met de hand schuren. Ik neem echt de tijd om hem kwaliteit te leren.”
Kun je wat voorbeelden geven van mooie projecten waar je aan werkt?
“Monumentale panden in de binnenstad van Maastricht zijn altijd mooi om te doen, net als kastelen. Onlangs hebben we een oud kasteel in Urmond omgebouwd tot appartementencomplex, in opdracht van Monumentenzorg. We zijn verantwoordelijk geweest voor onder meer de lijsten en het lakwerk. Op een prachtige locatie werken aan zo’n historisch gebouw, dat is schitterend om te doen.”
Tot slot, welk verhaal vertel je op feesten en partijen over je werk?
“Dat is een anekdote die niet altijd geloofd wordt… Ooit had ik een schildersklus buiten, ergens in Roermond. Op een gegeven moment moest ik midden op de dag naar een andere opdracht. Bij het inladen liet ik echter per ongeluk mijn tas naast de bedrijfswagen staan. Toen ik bij de nieuwe klus de tas wilde pakken, merkte ik dat die weg was. Snel ben ik teruggereden, maar de tas was nergens meer te vinden. Wat bleek? Iemand van de gemeente had hem meegenomen, maar ook daar was gek genoeg de tas niet. Veel later die dag werd ik door de gemeente gebeld dat hij inmiddels door de politie was meegenomen omdat er iets in zat wat er niet in hoorde te zitten. Ik begreep er niets van en ging snel naar het politiebureau. Had iemand iets in mijn tas gestopt? Bij het politiebureau was het chaos: de hele parkeerplaats was afgezet met lint en er was veel politie te vinden. Nadat ik me had gemeld, bleek al snel wat er aan de hand was. Men had een tikkend geluid gehoord in mijn tas en vreesde dat er een bom in zat. Ik kon ze geruststellen. Mijn thermoskan trekt na een tijdje namelijk vacuüm en dat geeft altijd een luid tikkend geluid… De Explosieven Opruimingsdienst, die intussen was ingeschakeld, kon gelukkig onverrichterzake weer vertrekken!”
Klant: Cobouw Vak
Doelgroep: vakmannen in de bouw
Publicatiedatum: oktober 2020