Veel organisaties vinden het vooral belangrijk dat hun websites er mooi uitzien. De look and feel krijgt daarom veel aandacht. Daarnaast is SEO belangrijk. Maar in een online strategie wordt de usability vaak vergeten.
Wat is het verschil tussen SEO (search engine optimization of: zoekmachineoptimalisatie) en usability (gebruiksvriendelijkheid)? In het kort: zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers op je website komen, gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers op je website blijven. Dus goede SEO trekt bezoekers naar je site door bijvoorbeeld een hoge Google-ranking. Terwijl goede usability diezelfde mensen op je webpagina’s houdt en voor conversie zorgt. Dus ze iets laat doen, zoals iets kopen.
Het is dus niet het een of het ander. SEO en usability zijn allebei belangrijk voor een goede website. Geweldige SEO maar matige usability zorgt ervoor dat je ongelofelijk veel verkeer naar je website krijgt, maar dat die bezoekers nooit klanten zullen worden. Uitstekende usability maar dramatische SEO leidt ertoe dat er überhaupt geen verkeer naar je website komt. Hoe goed die website ook is.
Het komt er dus op neer dat je de meeste omzet uit je website haalt, je concurrenten verslaat en klanten binnenhaalt als SEO én usability in orde zijn. Met allebei kan ik je helpen.
In de loop der jaren heb ik veel usability-werkzaamheden gedaan en SEO-cursussen gevolgd. Onder andere bij SEOguru, Roy Ishak, Frankwatching en de Nielsen Norman Group. Daardoor weet ik wat goede koppen, tussenkoppen, teksten en hyperlinks zijn. Die ervoor zorgen dat bezoekers naar je website komen en er vervolgens ook blijven. En daardoor ben ik gespecialiseerd geraakt in bijvoorbeeld sociale media, SEO en webstrategie, maar ook in webusability. Oftewel: hoe maak ik mijn website (en dus ook mijn webteksten) optimaal voor iedere bezoeker?
Graag maak ik eerst een grondige analyse van je website. Met afhankelijk van jouw wensen als resultaat:
Ooit adviseerde ik een projectorganisatie van de Provincie Zuid-Holland, diverse gemeentes en hoogheemraadschappen over een nieuwe website voor een natuurgebied. Ook herschreef ik webteksten voor onder meer NederlandSchoon, WorldSkills Netherlands, FCWV en milieu-adviesbureau CAG.
Een reactie van die laatste organisatie:
Peter Thorenaar, CAG – adviseurs voor gezonde gebouwen:
“Waar wij als specialist in een nichemarkt al snel in detail en te veel informatie verzeilden, wist Paul op een slimme en efficiënte wijze onze content te formuleren. Dit heeft geleid tot onze goed vindbare en leesbare website www.cag.nl”