De sportzomer van 2020 wordt er eentje om de vingers bij af te likken. De Formule 1 is terug in Nederland, Oranje doet eindelijk weer eens mee aan een EK voetbal, de Olympische Spelen vinden plaats en de Vuelta doet Nederland aan. Bijna 24/7 topsport dus. Wat kun jij leren van helden als Max Verstappen, Memphis Depay en Tom Dumoulin? Ofwel, welke topsportskills moet iedere salesprofessional hebben?
1. Focus op het proces
Calvin Stengs, Donyell Malen en Donny van de Beek hebben minstens één ding gemeen: ze kloppen nadrukkelijk op de deur van het Nederlands Elftal. Deze jonge talenten zitten heel dicht tegen een basisplaats aan. Belangrijk voor hen (behalve geduld trouwens…): focus op het proces. Bij voetbal gaat het niet alleen om goed zijn met de bal, om techniek. Ook bijvoorbeeld conditie, kracht en coördinatie moeten optimaal zijn.
Zoiets geldt ook voor andere sporten, de échte kanjers excelleren op alle vlakken. Ze weten dat je geen stap in het proces kunt overslaan. Een bokser in de kracht van zijn leven en met een ragfijne techniek legt het meestal af tegen een tegenstander die ook nog eens in topconditie is.
Bruggetje naar sales: ook bij sales hebben we te maken met processen die je stap voor stap moet doorlopen. Diede Schuring, Director Business Development van Dutchwebshark, vertelt: “Iedereen kent het klassieke beeld van de flamboyante snelle salesjongen met de vlotte babbel. Niks mis mee, maar zijn valkuil zou kunnen zijn dat hij stappen in het proces overslaat. Omdat hij te snel wil.”
En de echte salestopper onderscheidt zich juist door semi-neurotisch elke stap te zetten en zorgvuldig af te ronden. Voorbeeldje: voordat je een presentatie gaat geven bij een klant, moet je zorgen dat je alles op orde hebt. Geen random uit-de-losse-pols presentatie dus, lekker op techniek. Maar ook zorgen voor kracht: eerst weten wie die klant precies is, wie zijn stakeholders zijn, wat het budget is, et cetera.
2. Mentaliteit
Lekke banden, haperende motoren en harde botsingen. F1-coureur Max Verstappen had na het zoveelste pechgeval met een dikke middelvinger gedag kunnen zeggen tegen zijn sport. Idem Annemiek van Vleuten, de Nederlandse wielrenster die op weg was naar goud tijdens de Olympische Spelen in Rio in 2016, maar in een afdaling een doodsmak maakte die veel erger had kunnen aflopen. En zo heeft eigenlijk iedere topsporter regelmatig met tegenslag te maken. Dumoulin met zijn talloze valpartijen, Depay met alle kritiek op zijn extravagante gedrag, Daphne Schippers met haar slepende liesblessure.
Maar wat alle topsporters kenmerkt is mentaliteit.
Mentaliteit om ten koste van alles te willen winnen, maar (dus) ook de mentaliteit om te kunnen verliezen. Om met tegenslagen te kunnen dealen, fouten te durven maken, keihard op je bek te kunnen vallen. En er weer bovenop te willen komen, door te knokken, buiten je comfortzone te gaan.
Diede: “De link met sales is duidelijk. Hoe vaak heb jij niet met tegenslag te maken? Met een prospect die al diep in de salesfunnel zit maar op het laatst toch afhaakt? Met twijfels over jezelf, omdat je salescollega’s al zoveel verder en beter lijken dan jij? De beste salesprofessionals laten zich door dit soort dingen niet uit het veld slaan. Integendeel. Ze zetten een knop in hun hoofd om.” Net als Verstappen, Van Vleuten, Schippers en co.
3. Open voor feedback
Last but not least: sta open voor kritiek. Kritiek van jezelf in de eerste plaats, want van een beetje eerlijkheid en zelfkritiek wordt niemand slechter. Al kan een teveel aan zelfkritiek weer doorslaan naar faalangst. Kritiek op jezelf en zelfvertrouwen moeten dus hand in hand gaan. Maar sta zeker ook open voor feedback van je omgeving. Waar zou Kiki Bertens zijn gekomen zonder coach Raemon Sluiter? Wat zouden schaatsers als Sven Kramer en Kjeld Nuis hebben gewonnen zonder coach Jac Orie?
Diede: “Winnen is op de juiste manier feedback verwerken, zo omschrijft mijn eigen bokscoach het altijd. Je kunt écht beter worden door open te staan voor de – soms harde, altijd opbouwende – woorden van mensen die je kennen en het beste met je voor hebben.”
Voor een salesprofessional betekent dit: voer niet altijd je eigen mooiweershow uit en denk niet dat je het allemaal al wel weet, want dat is niet vol te houden. Mensen prikken erdoorheen, iedereen maakt fouten. Een wijze laatste les: leer comfortabel te zijn met kwetsbaarheid. Wees eerlijk over je zwakke plekken, je verbeterpunten.
Niet overhaast te werk gaan, elke processtap op en top uitvoeren, een ijzeren discipline en killersmentaliteit kweken en je tegelijkertijd kwetsbaar durven opstellen, zie daar het Dutchwebshark-recept om van average medewerker uit te groeien tot salessuperstar en verkoopvedette!
Klant: Dutchwebshark
Doelgroep: HR- en salesmedewerkers
Publicatiedatum: 5 februari 2020