Kijk anders naar arbeid dan dat je deed. Vanuit die visie helpt Arjan Elbers organisaties met hun recruitmentvraagstukken. Dat betekent: weg met de ouderwetse vacatures en welkom aan nieuwe, latente doelgroepen. Elbers deelt zijn gedachten graag.
Het betere alternatief voor nietsdoen. Gekscherend beschrijft Arjan Elbers zo zijn recruitmentaanpak voor de arbeidsmarkt van 2023. Elbers is onder meer spreker, schrijver (bij bijvoorbeeld Frankwatching), voorzitter van Recruiters United en oprichter van Stichting Guruz, die als doel heeft het Nederlandse mbo te verbeteren. Toch is die beschrijving van zijn aanpak ook wel wat bescheiden, want meermaals is bewezen dat die wel degelijk werkt.
Krapte op de arbeidsmarkt blijft
Voor hij zijn aanpak uitlegt en illustreert met een voorbeeld, legt Elbers eerst zijn visie uit op de arbeidsmarkt van nu. ‘Zo ingewikkeld is die niet, we hebben te maken met een extreem zware arbeidsmarkt met tal van uitdagingen. Er is onvoldoende aanwas en er is een chronisch woningtekort voor arbeidsmigranten die we willen huisvesten. Verder vaar ik blind op de data van Wim Davidse en die voorspellen zeker tot 2030 enorme krapte op de arbeidsmarkt. Bereid je dus maar voor als werkgever. In het beste scenario komen er nog eens 300.000 extra vacatures bovenop de 400.000 bestaande.’
En nee, robotisering en automatisering vormen geen zaligmakende oplossing. ‘Door die nieuwe technologie worden namelijk weer nieuwe banen gecreëerd. Apparaten moeten immers bediend kunnen worden en dat moet gebeuren door een categorie werknemers die al extreem schaars is: ICT’ers.’
Zoek naar nieuwe werkvormen
Somber is Elbers overigens totaal niet. Om de simpele reden dat hij meer dan voldoende kansen ziet voor recruitment. Zijn belangrijkste oproep: kijk anders naar arbeid dan dat je deed. ‘Werkgevers zijn sterk geneigd te blijven werken met traditionele, transactionele vacatures. Dan vragen ze een elektromonteur voor 40 uur in de week, met die en die opleiding, en vervolgens gaan ze daarmee de boer op. Posten de vacature op social media en jobboards en zijn uiteindelijk teleurgesteld dat er niets gebeurt. In mijn ogen moet je dergelijke vacatures loslaten en veel meer in capaciteit van arbeid gaan denken.’
Dat laatste wil zeggen dat je als werkgever met open mind moet kijken naar wat er precies moet gebeuren in je organisatie en daar geschikte werkvormen bij zoekt. ‘Kijk naar hoe onder anderen trainees, stagiairs, zij-instromers, herintreders, scholieren en nuggers jouw capaciteitsprobleem kunnen helpen oplossen.’
5 informatieavonden vol
Elbers geeft toe: dit kost tijd. Soms veel tijd. Er komen veel meer puzzelstukken op tafel bij, omdat je minder specifiek zoekt. En omdat je veel van die nieuwe doelgroepen moet verleiden en opleiden. Bovendien levert ook deze zoektocht niet altijd iets op. Maar – en dan komen we terug bij het begin – in Elbers’ ogen is deze aanpak beter dan nietsdoen.
Sterker nog, hij heeft zich ook al op verschillende plaatsen bewezen. ‘Neem de bekende VDL Groep. Zij riepen eens mijn hulp in bij de zoektocht naar 50 technische mbo’ers in de regio Eindhoven. Ik antwoordde al meteen dat ik geen campagne voor ze zou gaan draaien, dat zou zinloos zijn. Mijn alternatieve oplossing zou bovendien ook tijd en geld gaan kosten. Lang verhaal kort, we bedachten de website Ontdekjouwding.nl, waarop we iedereen op minimaal mbo-niveau 2 uitnodigden om eens te komen kijken bij VDL Groep. Ongeacht opleiding, afkomst, et cetera. Zij kregen een kijkje in de keuken en ontvingen informatie over VDL Groep. Wat denk je? Het werd een enorm succes. 5 informatieavonden zaten vol met zij-instromers, uit de zorg, de retail, de groenvoorziening, noem maar op. Voor degenen onder hen die interesse hadden lag er een opleiding klaar mét baangarantie.’
Verleiden van latente doelgroepen
Anders kijken naar arbeid is de kern van Elbers’ visie. Maar zeker ook je inleven in de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt, de generatie Z. ‘Lees je in, leer ze begrijpen, praat met ze, weet wat ze beweegt. Want wat je ook van ze vindt, je hebt met ze te dealen en je hebt ze nodig op de arbeidsmarkt.’
Het hele verhaal van Elbers gaat in feite over het verleiden van latente doelgroepen. En lijkt veel op de propositie van UP. ‘Die onderschrijf ik dan ook voor 100 procent. Niet voor niets heb ik ook al uitzendbureaus naar UP gestuurd. Ik zie organisaties die voor miljoenen investeren in data en die daar vervolgens een intercedent mee opzadelen die misschien over enkele maanden weer weg is. Dan kun je toch veel beter naar een gespecialiseerde partij gaan met enorm veel interessante data die ze met goede Recruitment Marketing Automation kunnen verzilveren?’
Klant: UP
Doelgroep: klanten van UP
Publicatiedatum: september 2023
Wil je ook zo’n tekst?