Wie het over recruitment- en arbeidsmarktdata heeft, komt automatisch terecht bij Geert-Jan Waasdorp. Met zijn internationale datatechbedrijf Intelligence Group is hij dé expert in arbeidsmarktonderzoek. Het is dan ook niet vreemd dat hij een interessante visie op de arbeidsmarkt van 2022 heeft. “Werkgevers die klagen over tekorten hebben vaak zelf de boel niet op orde.”
“Krapte op de arbeidsmarkt? Organisaties die dat roepen, moeten bij zichzelf te rade gaan. Elk wervingsprobleem van nu is namelijk een organisatieprobleem. Kennelijk ben je niet in staat om goede mensen binnen te halen of te houden. Of je bent een slechte werkgever, of de werkdruk bij jou is te hoog, of je arbeidsvoorwaarden voldoen niet. Hoe dan ook, in mijn ogen zijn werkgevers die klagen over tekorten op de arbeidsmarkt werkgevers die zélf de boel niet op orde hebben. Bij werkgevers met bijvoorbeeld goed leiderschap of prima arbeidsvoorwaarden hoor je die klachten toch nooit?”
Geert-Jan Waasdorp, oprichter en directeur van Intelligence Group, gooit de knuppel meteen maar in het hoenderhok. Hij is niet zo van het klagen en vindt dat werkgevers met ogenschijnlijke tekorten eerst maar eens aan zelfreflectie moeten doen.
Investeren in mensen
En Waasdorp kan het weten. Al 20 jaar is zijn Intelligence Group een toonaangevend datatechbedrijf gespecialiseerd in recruitment- en arbeidsmarktdata. Met daarbij een centrale rol voor de werknemer. “Die is immers de consument van arbeid. Wij onderzoeken wat die werknemer doet, wil en zoekt, zodat werkgevers daarop kunnen inspelen. Op basis daarvan hebben we een aantal producten ontwikkeld, zoals Giant, ons slimme Talent Intelligence Platform waar alles over het wie, wat, waar en hoe van werving is te vinden.”
Urenlang kan Waasdorp vol vuur spreken over recruitment en de arbeidsmarkt, waarbij het gesprek vaak weer terugkomt op de scheidslijn tussen de goede en de mindere werkgevers. “Afgelopen zomer hoorde ik nog een mooi voorbeeld. Een horecaondernemer klaagde over een collega. In zijn ogen bood die collega zijn werknemers te hoge uurlonen, die ook nog eens per zomermaand stegen. De horecaondernemer snapte niets van zijn collega, die zou de markt op deze manier kapot maken. Dit voorbeeld illustreert haarfijn wat er in mijn ogen mis is met de huidige arbeidsmarkt. De betreffende ondernemer begreep niet dat je moet investeren in mensen om de concurrentiestrijd te winnen. De arbeidsmarkt is een hoge concurrentiemarkt!”
Recruitment Marketing Automation onmisbaar in deze arbeidsmarkt
Investeren in mensen betekent volgens Waasdorp allereerst investeren in recruitment. Want alleen met goede recruiters kun je goede mensen binnenhalen. En zij vormen de grondstof voor je bedrijfscontinuïteit én -succes. “Gelukkig begrijpen steeds meer bedrijven dit”, zegt Waasdorp. “Al zijn er nog genoeg die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Die zijn in mijn ogen geen knip voor de neus waard. Want echt, je moet in deze markt serieus willen investeren in recruitment. Dat betekent: zorg dat je goede recruiters binnenhaalt, beloon ze correct, zorg dat ze optimaal worden opgeleid – meer dan 99 procent van de huidige recruiters heeft geen passende opleiding! – en geef ze de juiste systemen om recruitment goed te kunnen uitvoeren.”
Onder meer op dat laatste vlak, de recruitmentsystemen, vinden UP en Intelligence Group elkaar. “Wij kennen elkaar al wat langer en werken op allerlei manieren samen. Bovenal zijn Intelligence Group én UP ambassadeurs van Recruitment Marketing Automation. Een onmisbare methode in deze arbeidsmarkt.”
Het waarmaken van een visie
Van de nieuwe visie van UP – over vinden, volgen en verleiden in plaats van jagen – vindt Waasdorp ook wel iets. “Ik zou bijna zeggen: helaas is het een visie, want wat UP zegt, hoort vanzelfsprekend te zijn. Natuurlijk klopt het helemaal, maar ik ben eerlijk gezegd vooral onder de indruk van hoe UP vervolgens met die visie omgaat. Want de grote kracht van UP is dat ze hun woorden ook waarmaken. De dames van UP verplaatsen geen lucht, maar behalen succes met hun propositie. Hoe ik dat weet? Ik ken veel van hun klanten en ik zie hoe trots die zijn op de samenwerking met UP, én vooral: hoe succesvol die is!”
Klant: UP in Business
Doelgroep: klanten van UP
Publicatiedatum: december 2022
Wil je ook zo’n tekst?