De in 1897 opgerichte medtech-reus BD toont in 2021 nog dagelijks alle kenmerken van een jong, fris en enthousiast bedrijf waar het prettig werken is. Dankzij continue medische innovaties maakte BD zich bovendien onmisbaar in de covidperiode.
Met 70.000 medewerkers in meer dan 200 landen en een omzet van zo’n 17 miljard euro is het van origine Amerikaanse Becton Dickinson (BD) een internationaal medisch-technologisch topbedrijf. Nooit van BD gehoord? Dat zou kunnen, de kans is evenwel enorm dat iemand toch weleens met de multinational in aanraking is gekomen. Of, zoals Alexander Alonso, General Manager van BD Benelux, het stelt: “Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland iemand is, van welke leeftijd dan ook, die niet ooit met BD te maken heeft gehad.”
Delivery, diagnostics en discovery
Dat maakt nieuwsgierig. Alonso legt met actuele voorbeelden uit dat BD betrokken is bij innovaties in de volle breedte van de medische zorg. “Zelf noemen we onze focusgebieden de drie D’s: delivery, diagnostics en discovery. Delivery heeft te maken met het toedienen van medicatie. Tijdens de covid-crisis hebben we daar op verschillende manieren mee te maken gehad. Denk aan de infuuspompen voor covid-patiënten op de ic’s. Of denk aan de vaccins. Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft het vaccin gekregen via onze naalden.”
Diagnostics gaat over producten die helpen bij het stellen van een diagnose, zoals buisjes voor bloed- of urineafname en covid-tests. “Voor de Nederlandse markt zijn wij een van de leveranciers van PCR- en antigeentests.” Dan blijft discovery over. “Wij ondersteunen met onze oplossingen de R&D van partners. In geval van covid hebben we bijgedragen aan de ontwikkeling van de vaccins. Concreet leveren wij apparatuur waarmee onderzoek en ontwikkeling wordt gedaan, zoals laboratoriuminstrumenten voor de analyse van cellen en immunologische respons.”
Bijdrage aan de covid-crisis
Het mag duidelijk zijn, de innovatieve oplossingen van BD kom je op alle plekken in de zorg tegen. Uiteraard beperken ze zich niet tot covid. “De meeste pasgeborenen die een hielprik krijgen, komen zo al met ons in aanraking.” Wel heeft BD in de covidperiode meer dan ooit zijn waarde bewezen. Alonso: “Ik wil ook op deze plaats benadrukken hoe trots ik ben op de circa 1.200 medewerkers van BD Benelux, zij hebben echt een enorme inspanning geleverd. Intussen werk ik 17 jaar bij BD, maar op het gebied van innovaties, volumes en snelheid is nog nooit zoveel van de organisatie gevraagd als in de afgelopen anderhalf jaar.”
Inderdaad is het een titanenklus geweest. We gaan even terug naar maart 2020. De beelden uit het Italiaanse Bergamo boezemden menigeen angst in. Het tekort aan ziekenhuis- en ic-bedden werd ook voor Nederland een horrorscenario, waardoor in korte tijd flink werd opgeschaald. “Maar meer bedden betekent ook meer medische apparatuur, zoals infuuspompen,” vertelt Alonso, “de vraag naar onze producten vervijfvoudigde daardoor in korte tijd. Dat betekende dat we 24/7 aan de slag moesten om een bijdrage te leveren aan de crisis. Onder andere hebben we medewerkers met een andere functie opgeleid om te kunnen helpen. En waar de apparatuur normaliter met schepen vanuit de Verenigde Staten wordt vervoerd, hadden we die tijd nu niet. Daarom hebben we vliegtuigtransporten ingezet.”
In diezelfde periode ontstond ook de behoefte om SARS-CoV-2 snel en eenvoudig te kunnen diagnosticeren. “Er bestond nog niets op dat gebied. BD is met een van de eerste goedgekeurde Covid-19 PCR-testen op de markt gekomen, op de voet gevolgd door antigeentesten, die door de Nederlandse overheid ook zijn goedgekeurd om als zelftest te gebruiken.”
Diversiteit en talentontwikkeling
Dit alles kan alleen maar als je een innovatieve en wendbare organisatie bent. BD heeft daarbij als voordeel dat het vóór covid al een geoliede innovatiemachine was. “Op tal van medische gebieden zijn wij first on the market met nieuwe producten en diensten.” Dat maakt BD Benelux ook een aantrekkelijk bedrijf om te werken. “Bij ons is purposebelangrijk,” zegt Alonso, “je doet echt relevant werk, bent bezig met innovaties om uiteindelijk patiënten op een efficiëntere manier te helpen.”
Bij BD werk je daarnaast in een omgeving waarbij diversiteit en talentontwikkeling belangrijk zijn. “Ter illustratie, van de 1.200 Benelux-collega’s is 30 procent jonger dan 30 jaar. De man-vrouwverdeling gaat richting 50-50. En we werken met meer dan 50 verschillende nationaliteiten. Je kunt dus zomaar in een team komen met een Cubaanse, een Vietnamese en een Zuid-Afrikaanse collega.” En iedereen wordt zorgvuldig begeleid en ontwikkeld, zegt Alonso. “Ik pronk graag met onze talentontwikkelprogramma’s, waardoor je wordt gestimuleerd door te groeien naar nieuwe rollen. Zelf ben ik na 17 jaar alweer toe aan mijn zevende functie en ik ben in onze organisatie zeker geen uitzondering.”
Klant: Telegraaf
Doelgroep: algemeen
Publicatiedatum: oktober 2021